Publikacja aktualności 'Postanowienie Wójta Gminy Gidle o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko'
Gidle, dnia 29.07.2019r.
GKO 6220.1, 3 . 2019
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r., Kodeks postępowania administracyjnego ( Dz. U. z 2018r., poz. 2096 ze zm.) oraz art. 63 ust. 1, a także ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r., o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2018r., poz. 2081 ze zm.) zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 71), w związku z wnioskiem złożonym przez inwestora: Pani Katarzyna Jaros - Firma Handlowo – Usługowa STALKOZ Graby 15, 97 – 540 Gidle dla przedsięwzięcia p.n.: „zbieraniu odpadów , w tym złomu zlokalizowanego w gminie Gidle, w obrębie ewidencyjnym Graby na części działki nr ewid. 143/ 1” , gmina Gidle, powiat radomszczański woj. łódzkie,
Postanawiam:
iż dla przedsięwzięcia pn.: „zbieraniu odpadów , w tym złomu zlokalizowanego w gminie Gidle, w obrębie ewidencyjnym Graby na części działki nr ewid. 143/ 1” gmina Gidle, powiat radomszczański woj. łódzkie nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Uzasadnienie
Po przeanalizowaniu całości dokumentacji w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia Wójt Gminy Gidle stwierdził, iż na podstawie przedstawionej dokumentacji możliwe jest wydanie przedmiotowego postanowienia.
Planowana inwestycja zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r., w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko kwalifikuje się jako przedsięwzięcie „ punkty do zbierania lub przeładunku złomu” w związku z czym należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których wykonanie raportu może być wymagane.
Wójt Gminy Gidle uwzględniając łącznie uwarunkowania uznał, iż nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania dla przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko uzasadniając to w przedstawiony sposób:
Planowane do realizacji przedsięwzięcie polegać będzie na budowie punktu zbierania odpadów, w tym złomu, zlokalizowany na części działki nr ewid. 143/1 – obręb Graby o powierzchni ok. 2361 m². W punkcie zbierania odpadów , w tym złomu, zbieranych będzie 25 rodzajów odpadów – przede wszystkim szeroko pojęty złom, a także zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz baterie i akumulatory.
Planowane do realizacji przedsięwzięcie usytuowane będzie w sąsiedztwie:
- od zachodu - budynku mieszkalnego i terenów rolnych,
- od północy - terenów rolnych,
- od wschodu - budynku mieszkalnego i terenów rolnych,
-od południa - drogi i dalej budynku mieszkalnego.
W trakcie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia część działki pod nią przeznaczona, zostanie utwardzoną mieszanką gruzu betonowego i ceglanego oraz tłucznia torowego, dodatkowo wybrane miejsca zostaną uszczelnione warstwą betonu.
Przedmiotowy punkt zbierania odpadów w tym złomu wyposażony zostanie w: kontenery zamknięte i garaż, opakowania magazynowe, wagi, wózek widłowy. Postępowanie z ładunkiem odpadów jednego rodzaju będzie następujący:
- przywóz ładunku odpadów jednego rodzaju pojazdem do punktu zbierania odpadów, w tym złomu,
- weryfikacja jakościowa ładunku odpadów jednego rodzaju z deklaracją kierowcy pojazdu,
- rozładunek ładunku odpadów jednego rodzaju z pojazdu i ulokowanie w wyznaczonym miejscu punktu zbierania odpadów, w tym złomu
- zważenie ładunku odpadów jednego rodzaju przy użyciu wagi,
- dla odpadów danego rodzaju:
- wyznaczenie miejsca tymczasowego magazynowania,
- wskazanie sposobu tymczasowego magazynowania ,
- ulokowanie odpadów danego rodzaju w uprzednio wyznaczonym miejscu tymczasowego magazynowania i tymczasowe magazynowanie w uprzednio wskazany sposób.
Postępowanie z ładunkiem odpadów więcej niż jednego rodzaju będzie następujący:
- przywóz ładunku odpadów więcej niż jednego rodzaju pojazdem do punktu odpadów, w tym złomu,
- konfrontacja jakościowa ładunku odpadów więcej niż jednego rodzaju z deklaracją kierowcy pojazdu,
- rozładunek ładunku odpadów więcej niż jednego rodzaju z pojazdu i ulokowanie w wyznaczonym miejscu punktu zbierania odpadów, w tym złomu,
- rozdział ładunku odpadów więcej niż jednego rodzaju na strumienie odpadów poszczególnych rodzajów,
- zważaenie każdego strumienia odpadów danego rodzaju przy użyciu wagi,
dla każdego strumienia odpadów danego rodzaju:
- wyznaczenie miejsca tymczasowego magazynowania,
- wskazanie sposobu tymczasowego magazynowania,
- ulokowanie każdego strumienia odpadów danego rodzaju w uprzednio wyznaczonym miejscu tymczasowego magazynowania i tymczasowe magazynowanie w uprzednio wskazany sposób.
Przedsięwzięcie ma być prowadzone w trybie jednozmianowym, przez 6 dni w tygodniu. W planowanym do realizacji punkcie zbierania odpadów, w tym złomu, pracować będą 2 osoby. Odpady inne niż niebezpieczne umieszczane będą w przeznaczonych na ten cel opakowaniach magazynowych, w kontenerach otwartych, pojemnikach, opakowaniach typu big – bag i przechowywane do czasu zgromadzenia ilości odpowiedniej do transportu.
Zebrany zużyty sprzęt inny niż niebezpieczny magazynowany będzie w zależności od rodzaju - w wyznaczonych miejscach punktu zbierania odpadów, w tym złomu na nawierzchni utwardzonej i uszczelnionej, pod zadaszeniem zabezpieczającym go przed opadami.
Odpady niebezpieczne umieszczane będą w przeznaczonych na ten cel opakowaniach magazynowych i przechowywane do czasu zgromadzenia ilości odpowiedniej do transportu.
W ramach realizacji planowanej inwestycji oszacowano zużycie energii na poziomie ok. 2 kWh, wody, około 2,5 m ³, oleju napędowego ok. 0,3 m³, benzyny ok. 0,1 m ³. Ponadto przewidziano użycie pewnych ilości gruzu , tłucznia i betonu do planowanych utwardzeń. W ramach eksploatacji planowanej inwestycji oszacowano zużycie energii na poziomie ok. 3,6 MWh/ rok, wody ok. 120 dm³/ dobę.
Realizacja inwestycja polegać będzie na utwardzeniu terenu, wyznaczeniu miejsc magazynowania odpadów i posadowienie kontenerów, garażu i wagi. W związku powyższym etap realizacji przedsięwzięcia nie będzie powodował powstawania istotnych emisji substancji lub energii wprowadzanych do środowiska. Planowane zamierzenie inwestycyjne nie będzie źródłem istotnych emisji substancji lub energii wprowadzanych do środowiska. Istotnym zagadnieniem na etapie eksploatacji przedsięwzięcia jest właściwa gospodarka zebranymi odpadami uwzględniająca właściwe magazynowanie oraz zagospodarowanie zebranych odpadów. Wszystkie zbierane odpady magazynowane będą w kontenerach, budynkach bądź będą zabezpieczone przed opadami atmosferycznymi rozwiewaniem poprzez szczelne zamknięcie, wobec czego nie będą bezpośrednio oddziaływać na otoczenie. Praca w zakładzie odbywać się będzie wyłącznie w dzień. Odpady będą w całości przekazywane innym uprawnionym podmiotom, nie będą prowadzone procesy odzysku i unieszkodliwiania w miejscu prowadzenia działalności.
Na etapie eksploatacji inwestycji niezorganizowana emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie wynikać jedynie z ruchu pojazdów poruszających się po terenie przedsięwzięcia.
Planowane zamierzenie inwestycyjne będzie źródłem ścieków opadowych – odprowadzanych na tereny zielone. Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie mieć wpływu na ilość i jakość wód opadowych. Magazynowane odpady zabezpieczone będą przed przenikaniem do nich wód opadowych i roztopowych. Nie zachodzi więc zjawisko powstawania odcieków z miejsc magazynowania odpadów. Powstające na terenie ścieki socjalno – bytowe będą odprowadzane do szczelnego zbiornika bezodpływowego, a następnie wywożone pojazdem asenizacyjnym do punktu zlewnego na oczyszczalni ścieków.
Dostarczanie i odbiór surowców nie spowoduje przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu. Również częstotliwość odbioru i dostaw surowców jest niewielka.
W związku z planowaną działalnością przewiduje się zbieranie następujących rodzajów odpadów: odpady z piłowania i toczenia żelaza oraz jego stopów, ( kod 12 01 01), cząstki i pyły żelaza i jego stopów ( kod 12 01 02), odpady z toczenia i obróbki metali nieżelaznych (kod 12 01 03), cząstki i pyły metali nieżelaznych ( kod 12 01 04), opakowania z metali ( kod 15 01 04), metale żelazne ( kod 16 01 17), metale nieżelazne( kod 16 01 08), zużyte urządzenia zawierające freony, HCFC, HFC ( kod 16 02 11*), zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy ine niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12 ( kod 16 02 13*), zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 ( kod 16 02 14), baterie i akumulatory ołowiowe ( kod 16 06 01*), baterie i akumulatory niklowo – kadmowe ( kod 16 06 02*), miedź, brąz, mosiądz ( kod 17 04 01), aluminium ( kod 17 04 02), ołów ( kod 17 04 03), cynk ( kod 17 04 04), żelazao i stal ( kod 17 04 05), cyna ( kod 17 04 06), mieszaniny metali ( kod 17 04 07), kable inne niż wymienione w 17 04 10 ( kod 17 04 11), lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć ( kod 20 01 21*), urządzenia zawierające freony (kod 20 01 23*), zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23*), zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 ( kod 20 01 36), metale ( kod 20 01 40). Wszystkie zebrane na terenie planowanego przedsięwzięcia odpady magazynowane będą w wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych miejscach w sposób selektywny, do czasu przekazania ich odbiorcy zewnętrznemu. Wszystkie zebrane na terenie planowanego przedsięwzięcia odpady magazynowane będą w wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych miejscach w sposób selektywny, do czasu przekazania ich wyspecjalizowanym firmom zewnętrznym. Maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które będą magazynowane w tym samym czasie wyniesie zgodnie z danymi Inwestora do 2407,5 Mg. Teoretyczna całkowita pojemność miejsca magazynowania wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w okresie roku nie może przekroczyć 8320 Mg. Na terenie omawianej inwestycji będą wytwarzane głównie odpady o charakterze odpadów komunalnych w ilości ok. 1 Mg/ rok. Oraz odpady opakowaniowe i sorbenty w ilości ok. 1, 815 Mg /rok. Powstające w firmie odpady magazynowane będą w sposób selektywny, w pojemnikach lub kontenerach, w wyznaczonym do tego celu miejscu. Wytwarzane odpady odbierane będą przez wyspecjalizowane firmy posiadające decyzje w zakresie gospodarowania przedmiotowymi odpadami. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją dotyczącą emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości do środowiska związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji wynika, że nie ma przeciwwskazań prawnych do utworzenia przedmiotowego przedsięwzięcia. W związku z realizacją inwestycji nie przewiduje się pogorszenia stanu środowiska naturalnego. Projektowane zamierzenie inwestycyjne nie należy do inwestycji, w których występuje ryzyko wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, katastrofy naturalnej i budowlanej, które mogłoby skutkować negatywnym wpływem na środowisko, a także zdrowie i życie ludzi.
Przedmowie przedsięwzięcie nie jest położone na obszarach przylegających do jezior, nie znajduje się w ujściu rzek, nie jest położona na obszarach wodno – błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszarach objętych ochroną, w tym stref ochronnych ujęć wód i obszarach chronionych zbiorników wód śródlądowych.
Projektowane zamierzenie inwestycyjne zlokalizowane jest poza terenem obszarów chronionych na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r., o ochronie przyrody ( Dz. U. z 2018r., poz. 1614 ze zm.). Najbliżej zlokalizowane obszary chronione to: Piliczański Obszar Chronionego Krajobrazu – w odległości ok. 2,9 km, obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Torfowiska Żytno – Ewina PLH 100030 w odległości ok. 4,3 km, obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Cisy w Jasieniu PLH 100018 w odległości ok. 9,6 km, rezerwat przyrody Jasień- w odległości ok. 9,6 km.
Planowane przedsięwzięcie , przede wszystkim z uwagi na skalę, rodzaj, charakterystykę , a także krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji oraz brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie będzie miało negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody, w tym na obszary Natura 2000. Teren objęty inwestycją nie wykazuje także istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych siedlisk i gatunków roślin, zwierząt i grzybów, korytarzy ekologicznych. Z załączonej karty informacyjnej nie wynika, aby w zasięgu oddziaływania inwestycji znajdowały się siedliska łęgowe. Planowane zmierzenie inwestycyjne nie przyczyni się także do obniżenia bioróżnorodności.
Z karty informacyjnej nie wynika aby przedsięwzięcie było położone na obszarze, na którym standardy środowiska zostały przekroczone lub aby istniało prawdopodobieństwo ich przekroczenia. W zasięgu oddziaływania planowanej inwestycji i jej najbliższej okolicy nie występują jeziora i inne zbiorniki wód stojących, a także obszary uzdrowiskowe i obszary ochrony uzdrowiskowej.
Gęstość zaludnienia dla terenu gminy Gidle wynosi 53 os / km².
Na terenie planowanej inwestycji nie występują także obszary mające znaczenie kulturowe, historyczne i archeologiczne, obszary wybrzeży, obszary górskie oraz tereny leśne.
Eksploatacja projektowanej inwestycji, przy założeniach przyjętych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia nie będzie oddziaływać w sposób znaczący na obszary geograficzne i znaczną liczbę ludności. Ponadto stwierdza się brak transgranicznego oddziaływania na środowisko z uwagi na położenie planowanego przedsięwzięcia w centralnej Polsce.
Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej stwierdza się brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. W trakcie eksploatacji przedmiotowej inwestycji występujące oddziaływania związane będą głównie z poruszającymi się po przedmiotowym terenie pojazdami.
W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem Wójta Gminy Gidle w terminie 7 dni od daty doręczenia.