Referat ds. Inwestycji i Zamówień Publicznych
Do zadań referatu ds. inwestycji i zamówień publicznych należą sprawy z zakresu:
1. Sprawy ruchu drogowego i gospodarki na drogach gminnych i komunikacji, w szczególności:
1) opiniowanie w sprawach zaliczania dróg i ich odcinków do poszczególnych kategorii i rodzajów dróg,
2) opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej, utrzymania i ochrony dróg i mostów,
3) utrzymanie urządzeń związanych z drogą,
4) realizowanie zadań w zakresie inżynierii ruchu,
5) wydawanie zezwoleń na:
a) zajęcie pasa drogowego lub zjazdu z drogi,
b) przejazdu po drogach publicznych niektórych pojazdów,
6) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
7) przeprowadzanie okresowej kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
8) wykonywanie robót interwencyjnych, utrzymaniowych i zabezpieczających,
9) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez użytkowników oraz niekorzystnym przeobrażeniom środowiska,
10) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i mostów dla ruchu, wyznaczanie objazdów gdy występuje zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
11) utrzymywanie zieleni w pasie drogowym,
12) prowadzenie akcji odśnieżania na ulicach, drogach lokalnych oraz współdziałanie przy odśnieżaniu innych dróg publicznych,
13) czuwanie nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach publicznych przez zgłaszanie wniosków i postulatów odpowiednim organom,
14) współpraca z Zarządem Dróg Wojewódzkich i Zarządem Dróg Powiatowych,,
15) orzekanie o przywrócenie pasa drogi do stanu poprzedniego,
16) wyrażanie zgody na usytuowanie obiektu budowlanego przy drodze w odległości innej niż określona ustawowo.
2. Sprawy związane z organizowaniem ochotniczych straży pożarnych i sprawowaniem nadzoru nad ich działalnością, a w szczególności:
1) prowadzenie rejestru straży,
2) zapewnienie na terenie gminy zasobów wody do gaszenia pożarów,
3) prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem Komendanta Gminnego Straży Pożarnej,
4) zapewnienie ochotniczym strażom pożarnym pomieszczeń oraz wyposażenia
w sprzęt, urządzenia przeciwpożarowe, odzież specjalną, umundurowanie oraz środki transportu do akcji ratowniczych i ćwiczeń,
5) zapewnienie środków alarmowania i łączności,
6) koordynowanie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie gminy,
7) organizowanie gminnych eliminacji Turnieju Wiedzy Pożarniczej,
8) przyjmowanie informacji o wystąpieniu nadzwyczajnego zagrożenia środowiska,
9) podejmowanie działań na rzecz zabezpieczenia przeciwpożarowego Urzędu Gminy i mienia komunalnego,
10) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pojazdów będących w posiadaniu jednostek OSP,
11) rozliczanie kart pracy kierowców.
3. Sprawy prawa energetycznego, w tym:
1) planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy,
2) nadzorowanie wykonawstwa konserwacji, budowy nowych oraz drobnych napraw obwodów oświetlenia ulicznego,
3) zawieranie umów z przedsiębiorstwami energetycznymi w celu realizacji planu zaopatrzenia w energię elektryczną,
4) współdziałanie z Zakładem Energetycznym.
4. Sprawy z zakresu obrotu nieruchomościami a w szczególności:
1) Przygotowanie dokumentacji i prowadzenie spraw gospodarowania i obrotem nieruchomościami stanowiącymi mienie gminne,
2) sporządzanie umów dzierżaw i informacji o wysokości dzierżaw,
3) ujawnienie prawa własności w księdze wieczystej,
4) prowadzenie dokumentacji związanej z numeracją porządkową nieruchomości
i nadawania nazw ulicom i placom,
5) prowadzenie spraw dotyczących wydawania decyzji podziału nieruchomości,
6) załatwianie interesantów w sprawach uwłaszczeniowych i przekazania gospodarstwa,
7) przygotowanie projektów uchwał, decyzji w sprawach sprzedaży, przekazywania w zarząd lub użytkowanie wieczyste.
8) prowadzenie spraw związanych ze sprzedażą gruntów stanowiących własność Gminy,
9) prowadzenie spraw związanych z pozyskaniem nieruchomości na rzecz Gminy,
w tym: - dokonywanie niezbędnych podziałów nieruchomości w celu przejęcia.
5. Sprawy, planowania przestrzennego i zamówień publicznych obejmują w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z planowaniem przestrzennym i realizacją planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, a w szczególności:
a) przyjmowanie wniosków o sporządzenie projektów planów zagospodarowania przestrzennego,
b) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wraz z prowadzeniem rejestru wydanych decyzji,
c) wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
d) nadzór na mieniem komunalnym gminy w zakresie przepisów objętych planowaniem przestrzennym oraz prawem budowlanym,
e) prowadzenie spraw wynikających z ustawy o planowaniu przestrzennym związanych z gospodarką gruntami,
f) prowadzenie spraw należących do kompetencji gminy w zakresie geologii,
g) zatwierdzanie projektu planu zagospodarowania gruntami rolnymi w sferach ochronnych.
h) prowadzenie spraw zmierzających do prawidłowego przygotowania, realizacji i odbioru inwestycji gminnych,
i) prowadzenie korespondencji w zakresie inwestycji z różnymi instytucjami,
j) prowadzenie książek obiektów budowlanych,
k) udział w pracach Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej,
l) przyjmowanie i przekazywanie projektów technicznych dotyczących inwestycji gminnych,
m) weryfikowanie dokumentacji technicznej pod względem wymogów formalno- prawnych dotyczącej zadania inwestycyjnego,
n) organizowanie postępowań przetargowych, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych,
o) prowadzenie rejestru udzielonych zamówień publicznych,
p) prowadzenie rejestru umów zleceń z wykonawcami,
q) współpraca z kierownikami gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie potrzeb inwestycyjnych i remontowych.
6.W zakresie pozyskiwania środków europejskich:
1) poszukiwanie, gromadzenie i udostępnianie informacji o możliwych do pozyskania środkach w szczególności w ramach programów UE,
2) współpraca z organami zarządzającymi europejskimi programami integracyjnymi i środkami pomocowymi przydatnymi w planowaniu rozwoju społeczno - gospodarczego gminy,
3) wnioskowanie do Wójta o powołanie zespołów zadaniowych do opracowania wniosków w ramach wybranych i wytypowanych programów,
4) opracowywanie wniosków aplikacyjnych o pozyskanie środków zewnętrznych, współpraca w tym zakresie z innymi referatami i jednostkami organizacyjnymi Gminy,
5) udział w procesie aplikacyjnym związanym z pozyskiwaniem środków pomocowych,
6) konsultowanie dokumentacji przetargowych i umów dotyczących projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych pod kątem ich zgodności z wymaganiami programowymi,
7) udział w przygotowywaniu sprawozdań monitoringowych z realizacji projektów i przekazywanie ich właściwym instytucjom wdrażającym,
8) reprezentowanie Gminy w kontaktach z instytucjami dysponującymi środkami pozabudżetowymi,
9) promowanie programów i rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej, dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego Gminy.
10) opracowywanie planów, programów wynikających z polityki ekologicznej państwa i polityki wspólnotowej państwa.
11) sprawowanie nadzoru nad realizacją prac inwestycyjnych realizowanych przy pomocy środków zewnętrznych,
12) dokonywanie rozliczeń wynikających z zawartych umów na realizację wnioskowanych zadań.