Statut
Załącznik
do Uchwały Nr 69
Rady Gminy w Gidlach
z dnia 11 września 2003 roku
STATUT GMINY GIDLE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Gmina Gidle jest jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
- Mieszkańcy gminy stanowią gminną wspólnotę samorządową.
§ 2.
Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o :
- ) gminie - należy przez to rozumieć gminę Gidle;
- ) radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy w Gidlach;
- ) przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy w Gidlach;
- ) wiceprzewodniczącym - należy prze to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Gminy w Gidlach;
- ) komisji - należy przez to rozumieć Komisje Rady Gminy w Gidlach;
- ) komisji rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy w Gidlach;
- ) wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Gidle;
- ) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Gidle;
- ) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Gidlach;
- ) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz.984, Nr 214,poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717).
§ 3.
Gmina Gidle położona jest w powiecie radomszczańskim, w województwie łódzkim i obejmuje obszar 116,32 km 2. Granice gminy określone zostały na mapie w skali 1 : 100 000, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszego Statutu.
§ 4.
- Siedzibą organów gminy jest miejscowość Gidle.
- Gmina posiada flagę i herb, których wzór graficzny stanowi załącznik Nr 2 i 3 do niniejszego Statutu.
- Zasady używania herbu i barw gminy określa Rada Gminy w Gidlach w odrębnej uchwale.
§ 5.
- Gmina posiada osobowość prawną.
- Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
- Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 6.
- W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze - sołectwa.
- Gmina podzielona jest na 21 jednostek pomocniczych - sołectw, ich wykaz stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego Statutu.
§ 7.
- W celu wykonywania swoich zadań gmina tworzy jednostki organizacyjne.
- Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik Nr 5 do niniejszego Statutu.
Rozdział II
Jednostki pomocnicze gminy
§ 8.
- O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
- ) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy gminy;
- ) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą;
- ) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza wójt w uzgodnieniu z inicjatorem utworzenia tej jednostki;
- ) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien- w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne;
- Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
- Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek oraz w innych przepisach prawnych.
§ 9.
Uchwały, o których mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności:
- ) obszar;
- ) granice;
- ) siedzibę władz;
- ) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 10.
- Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć w sesjach rady.
- Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej powinien uczestniczyć w sesjach rady, jeżeli przedmiotem obrad są zagadnienia dotyczące w szczególności: uchwalania budżetu gminy, wykonania budżetu gminy, zagospodarowania przestrzennego gminy, realizacji wniosków i postulatów mieszkańców oraz działalność jednostek pomocniczych gminy.
- O terminie i tematyce sesji, przewodniczący rady zawiadamia przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych na zasadach określonych w § 17 ust. 2 pkt 1 niniejszego statutu.
§ 11.
- Rada Gminy może w odrębnej uchwale przekazać sołectwu do korzystania mienie komunalne.
- Rada Gminy w budżecie gminy może wyodrębnić środki finansowe do dyspozycji sołectwa.
- O przeznaczeniu środków finansowych będących w dyspozycji sołectwa decyduje zebranie wiejskie.
- Księgowość wydatków i dochodów sołectwa prowadzi Urząd Gminy.
- Działalność sołectwa w zakresie korzystania z mienia komunalnego i wydzielonych środków finansowych podlega nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statucie sołectwa.
§ 12.
Zasady funkcjonowania jednostek pomocniczych - sołectw określają statuty tych jednostek.
Rozdział III
Organy gminy
§ 13.
Organami gminy są:
- ) organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest rada gminy;
- ) organem wykonawczym jest wójt gminy;
§ 14.
Działalność organów gminy jest jawna. Jawność działalności przejawia się szczególnie prawem obywateli do:
- ) uzyskiwania informacji o statucie, kierunkach rozwoju i możliwościach rozwoju gminy;
- ) wstępu na sesje i posiedzenia komisji;
- ) dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów z posiedzeń rady i komisji.
Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy organów rady
§ 15.
Ustawowy skład rady wynosi 15 radnych.
§16.
- Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego rady i 2-ch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
- Zadaniem przewodniczącego rady jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.
- W przypadku nieobecności przewodniczącego rady jego zadania i kompetencje przejmuje wyznaczony wiceprzewodniczący.
- Odwołanie przewodniczącego rady i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 1.
§ 17.
- Przewodniczący rady czuwa nad przestrzeganiem prawa i ustalonych procedur w toku prac rady.
- Przewodniczący rady organizuje i kieruje pracą radnych, a w szczególności:
- ) zwołuje sesje rady, ustala porządek obrad sesji oraz gromadzi i przekazuje radnym niezbędne do przeprowadzenia obrad materiały w terminach przewidzianych w Statucie;
- ) przewodniczy na sesjach rady lub wyznacza do prowadzenia wiceprzewodniczącego;
- ) koordynuje prace komisji rady.
§ 18.
Do pomocy w wykonywaniu zadań rada powołuje stałe lub doraźne komisje.
§ 19.
Do zadań komisji stałych należy:
- ) kontrola działań wójta i jednostek organizacyjnych gminy;
- ) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę lub wójta oraz spraw przedkładanych przez członków komisji;
- ) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał na sesję rady;
- ) kontrola wykonywania uchwał rady.
§ 20.
W czasie trwania kadencji rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania.
§ 21.
- Wyboru przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących rady dokonuje rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
- Stałe komisje, a także ich przewodniczących, a w razie potrzeby także zastępców rada wybiera na pierwszej lub kolejnej sesji, uwzględniając propozycje radnych co do chęci przynależności do danej komisji.
- Przewodniczącego komisji i zastępcę przewodniczącego komisji, wybiera rada zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 22.
Rada powołuje następujące komisje stałe:
- ) rewizyjną;
- ) rozwoju społeczno-gospodarczego, ochrony środowiska i rolnictwa;
- ) zdrowia, oświaty, kultury, sportu i opieki społecznej.
§ 23.
Do zakresu działania komisji należą wszystkie sprawy objęte właściwością rady.
§ 24.
- Pracami komisji kieruje jej przewodniczący, do obowiązków którego w szczególności należy:
- ) opracowywanie rocznych planów pracy komisji;
- ) ustalanie terminów i porządków obrad komisji;
- ) czuwanie nad merytorycznym i organizacyjnym przygotowaniem posiedzeń komisji;
- Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- O terminie posiedzenia komisji jej przewodniczący zawiadamia członków komisji na piśmie lub w innej skutecznej formie.
§ 25.
- Na żądanie przewodniczącego komisji wójt oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych obowiązani są przedstawić sprawozdania i udzielać informacji, a także uczestniczyć w tych posiedzeniach, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące ich zakresu działania.
- Przewodniczący komisji może zaprosić inne osoby, niż wymienione w ust. 1 do wzięcia udziału w posiedzeniu.
- Radni, członkowie danej komisji, stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności.
§ 26.
- Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu osobowego komisji.
- Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje jej przewodniczący.
§ 27.
Komisja uchwala wnioski, opinie, sprawozdania, a także założenia do wstępnych projektów uchwał rady, postanowień zawierających jej deklaracje, oświadczenia lub apele.
§ 28.
Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
§ 29.
Skład komisji stałych określa rada w odrębnej uchwale.
§ 30.
Przewodniczący komisji stałych i doraźnych co najmniej 2 razy w roku przedstawiają sprawozdanie z działalności komisji.
Rozdział V
Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej
§ 31.
- Rada kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
- Rada gminy wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków komisji rewizyjnej w liczbie 3, w tym zastępcę przewodniczącego.
- Członkiem komisji rewizyjnej nie może być radny pełniący funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady.
- W skład komisji rewizyjnej wchodzą przedstawiciele wszystkich klubów działających w radzie.
- Przewodniczący komisji rewizyjnej organizuje pracę komisji rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego lub niemożności działania jego zadania wykonuje zastępca.
§ 32.
- Komisja rewizyjna kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych pod względem:
- ) legalności;
- ) gospodarności;
- ) rzetelności;
- ) celowości;
- ) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
- Komisja rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 33.
Komisja rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach rady.
§ 34.
- Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez radę.
- Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli nie objętej planem, o którym mowa w ust. 1.
§ 35.
- Rada może nakazać komisji rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
- Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
- Uchwały rady, o których mowa w ust. 1-2 wykonywane są niezwłocznie.
- Komisja rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez radę.
§ 36.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
- Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może upoważnić pracowników do udostępniania dokumentów i udzielania wyjaśnień.
§ 37.
Przewodniczący komisji rewizyjnej, co najmniej na trzy dni przed przeprowadzeniem kontroli zawiadamia kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
§ 38.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 39.
- Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli- w terminie 3 dni od daty jej zakończenia- protokół pokontrolny, obejmujący:
- ) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
- ) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących);
- ) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
- ) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
- ) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;
- ) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole;
- ) datę i miejsce podpisania protokołu;
- ) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
- Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§ 40.
- W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
- Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce przewodniczącego komisji rewizyjnej.
§ 41.
- Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
- Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 42.
Protokół pokontrolny sporządza się w dwóch egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują: przewodniczący komisji rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 43.
Do trybu pracy komisji rewizyjnej mają zastosowanie §§ 24 - 30 niniejszego Statutu.
Rozdział VI
Sesje rady
§ 44.
- Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz projektami uchwał.
- Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dniu po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
- Po upływie terminu określonego w ust. 3 sesję zwołuje wojewódzki komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.
- Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.
- Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
- Na wniosek wójta lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołaniu sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 2.
- Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust.8 stosuje się przepis ust. 3, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.
- Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest wójt, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.
§ 45.
- Rada gminy działa zgodnie z zatwierdzonym planem pracy.
- W razie potrzeby rada gminy może dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
§ 46.
- Przewodniczący rady gminy przygotowuje i zwołuje sesje rady.
- O sesji zawiadamia się wszystkich radnych co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad.
Zawiadomienie powinno zawierać:- ) dane o miejscu, dniu i godzinie rozpoczęcia;
- ) porządek obrad.
- Materiały na sesję, w szczególności projekty uchwał doręcza się na 7 dni przed rozpoczęciem sesji, z tym że materiały na sesje, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu, doręcza się radnym co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem sesji.
§ 47.
- Rada gminy na sesjach rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także w przepisach wydanych na podstawie ustaw.
- Rada gminy, w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych.
§ 48.
- Przewodniczący rady gminy zawiadamia o sesjach wójta oraz w miarę potrzeby inne organy i jednostki.
- Przed każdą sesją przewodniczący rady gminy, po zasięgnięciu opinii wójta ustala listę gości zaproszonych na sesję, w tym przedstawicieli rady powiatu..
- W sesjach rady uczestniczy obligatoryjnie wójt, a z głosem doradczym, mogą uczestniczyć sekretarz i skarbnik gminy.
- Do udziału w sesjach rady mogą zostać zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych podległych kontroli rady.
- Wójt jest obowiązany udzielić wszelkiej pomocy w przygotowaniu i obsłudze sesji rady gminy.
- Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§ 49.
- Sesje rady gminy są jawne.
- Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji rady powinno zostać podane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie w miejscu powszechnie dostępnym.
- Porządek obrad sesji rady gminy powinien zostać wyczerpany w zasadzie na jednym posiedzeniu. Na wniosek przewodniczącego rady lub radnego, rada może postanowić o przerwaniu obrad i ich kontynuowaniu w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu tej sesji.
- O przerwaniu obrad, zgodnie z ust. 3, rada gminy może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, potrzebę dostarczenia dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie podejmowanie uchwał.
- W protokole z obrad rady odnotowuje się przerwanie obrad, o których mowa w ust. 3, imiona i nazwiska nieobecnych radnych oraz radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem.
§ 50.
- Rada gminy rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy składu rady.
- W przypadku, gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu rady, przewodniczący rady przerywa obrady.
- Przewodniczący rady lub jeden z wiceprzewodniczących otwiera, prowadzi i zamyka sesję rady.
- Otwarcie sesji rady gminy następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego obrad formuły: " Otwieram........ sesję Rady Gminy w Gidlach".
- Po otwarciu sesji przewodniczący obrad:
- ) stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad;
- ) przedstawia porządek obrad;
- Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
- ) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;
- ) sprawozdanie wójta z wykonania uchwał rady gminy i działalności Urzędu;
- ) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał;
- ) interpelacje i zapytania radnych;
- ) wnioski i oświadczenia radnych;
§ 51.
- Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do wójta albo komisji rady, za pośrednictwem przewodniczącego rady.
- Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla gminy.
- Radni mogą składać interpelacje na sesji lub w okresie między sesjami.
- Odpowiedź na interpelację jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie, w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.
- Czas interpelacji ustnej oraz odpowiedzi udzielonej w tej formie nie może wynosić więcej niż 5 minut, a w przypadku niewyczerpania tematu, udziela się odpowiedzi pisemnej, jak w ust. 4.
§ 52.
- Zapytania składa się w sprawach dotyczących bieżących problemów gminy, w szczególności w celu uzyskania informacji o określonym stanie faktycznym.
- Do odpowiedzi na zapytania radnych stosuje się przepisy § 51 ust. 4 .
- Wójt lub upoważniony pracownik zobowiązani są do udzielenia odpowiedzi wyczerpujących.
§ 53.
- Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z porządkiem obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
- Radny nie może zabierać głosu bez zezwolenia przewodniczącego.
- Przewodniczący udziela głosu wg kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
- Przewodniczący może zabierać głos w każdej chwili obrad.
- Przewodniczący może udzielić głosu osobom zaproszonym na sesję rady nie będącym radnymi.
§ 54.
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych i innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnych przypadkach przywołać go "do rzeczy".
- Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego zakłóca porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący, po zwróceniu uwagi, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.
- Przepis ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób uczestniczących w sesji rady.
- Przewodniczący, po uprzednim zwróceniu uwagi, może nakazać opuszczenie sali obrad rady osobom będącym publicznością, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad lub naruszają powagę sesji.
§ 55.
Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków o charakterze formalnym, w szczególności dotyczących:
- ) sprawdzenia quorum;
- ) ograniczenia czasu wystąpień mówców;
- ) zakończenia wystąpień;
- ) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
- ) zarządzenia przerwy;
- ) odesłania projektu uchwały do komisji;
- ) przeliczenia głosów;
- ) przestrzegania regulaminu obrad.
§ 56.
- Czas wystąpienia radnego w dyskusji nad każdym punktem porządku, nie powinien wynosić więcej niż 5 minut.
- Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1 nie stosuje się do wystąpień:
- ) gości zaproszonych do udziału w sesji;
- ) referenta- sprawozdawcy;
- ) wójta lub jego przedstawicieli.
§ 57.
- Przewodniczący zamyka dyskusję po wyczerpaniu listy mówców. W razie potrzeby, przewodniczący może zarządzić przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub wójtowi gminy, zajęcia stanowiska wobec zgłoszonych wniosków albo przygotowania poprawek w rozpatrywanym projekcie uchwały lub innym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji przewodniczący zarządza głosowanie. Przed zarządzeniem głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia i uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania. Wystąpienie w powyższej sprawie nie może trwać dłużej niż 3 minuty.
- Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę "Zamykam......sesję Rady Gminy w Gidlach". Czas między otwarciem, a zamknięciem to czas trwania sesji.
§ 58.
- Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały mogą wystąpić:
- ) co najmniej 4 radnych;
- ) komisja rady;
- ) klub radnych;
- ) wójt.
- Projekty uchwał, o których mowa w § 58 ust.1 pkt. 1-3 wymagają zaopiniowania przez wójta gminy.
§ 59.
- Projekt uchwały powinien zawierać:
- ) tytuł uchwały;
- ) podstawę prawną;
- ) przepisy regulujące sprawy będące przedmiotem uchwały;
- ) wskazanie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały;
- ) określenie terminu wejścia w życie uchwały.
- Projekt uchwały wymaga zaopiniowania przez radcę prawnego.
- Do projektu uchwały załącza się uzasadnienie zawierające potrzebę podjęcia określonej uchwały oraz skutki finansowe i prawne.
§ 60.
- Uchwały rady gminy podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący.
§ 61.
- Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia, na którym została przyjęta.
- Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji rady gminy.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
- Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
- Postanowienia ust. 4 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
- Wójt obowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały organów gminy w sprawie wydania przepisów porządkowych podlegają przekazaniu w ciągu dwóch dni.
- Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 6 :
- ) uchwałę budżetową;
- ) uchwałę w sprawie absolutorium dla wójta;
- ) inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby obrachunkowej.
§ 62.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
- Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący obrad. Przewodniczący podlicza oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymujące się", sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
- Przewodniczący obrad może wyznaczyć osobę do przeliczania głosów.
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza przewodniczący obrad.
§ 63.
- W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.
- Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę gminy spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera przewodniczącego komisji.
- Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
- Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu.
- Z głosowania tajnego komisja skrutacyjna sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
§ 64.
- Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów "za" niż "przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących "za" czy "przeciw".
- Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§ 65.
- Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
- Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
- Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
- Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
§ 66.
- Z przebiegu sesji rady gminy sporządza się protokół. Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę, którą przechowuje się do czasu podjęcia uchwały o przyjęciu protokołu.
- Protokół z sesji rady powinien w szczególności zawierać:
- ) określenie numeru, daty i miejsca odbywania sesji, godziny rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół;
- ) stwierdzenie prawomocności obrad;
- ) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
- ) porządek obrad;
- ) przebieg obrad, a w szczególności: streszczenie wystąpień, tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków, odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień;
- ) przebieg głosowania i jego wyniki;
- ) podpis przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
- Do protokołu dołącza się: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, teksty uchwał przyjętych przez radę, protokoły głosowań tajnych, zgłoszone na piśmie wnioski, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego obrad.
- Protokół z sesji rady gminy wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu 7 dni przed terminem kolejnej sesji.
- Protokół z poprzedniej sesji rady gminy jest przyjmowany na następnej sesji.
- Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych nie później niż do rozpoczęcia sesji rady, na której następuje przyjęcie protokołu.
§ 67.
Obsługę rady gminy i jej organów zapewnia wójt.
Rozdział VII
Kluby radnych
§ 68.
Radni mogą tworzyć kluby radnych według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 69.
- Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.
- Powstanie klubu może zostać niezwłocznie zgłoszone przewodniczącemu rady. W załączeniu podaje się:
- ) nazwę klubu;
- ) listę członków;
- ) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
- W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia o tym przewodniczącego rady.
§ 70.
- Kluby działają wyłącznie w ramach rady.
- Przewodniczący rady prowadzi rejestr klubów.
§ 71.
- Kluby działają w okresie kadencji rady. Upływ kadencji rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
- Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy ruchu ich członków.
- Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą rady, gdy liczba ich spadnie poniżej 3.
§ 72.
Pracę klubów organizują przewodniczący klubów wybierani przez członków klubów.
§ 73.
- Kluby mogą uchwalać własne regulaminy, które nie mogą być sprzeczne ze Statutem gminy.
- Przewodniczący klubów są zobowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubu przewodniczącemu.
- Postanowienie ust. 2 dotyczy także zmian regulaminu.
§ 74.
- Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania rady, a także inicjatywa uchwałodawcza.
- Kluby mogą przedstawiać swoje stanowiska na sesji rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
Rozdział VIII
Wójt
§ 75.
- Organem wykonawczym gminy jest wójt.
- Zasady wyboru oraz tryb wygaśnięcia mandatu wójta określają odrębne przepisy.
§ 76.
Wójt wykonuje uchwały rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
§ 77.
Do zadań wójta w szczególności należy:
- ) kierowanie bieżącymi sprawami gminy;
- ) przygotowywanie projektów uchwał rady;
- ) określenie sposobów wykonywania uchwał;
- ) gospodarowanie mieniem komunalnym;
- ) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
- ) wykonywanie budżetu;
- ) przedkładanie radzie sprawozdań z działalności finansowej gminy;
- ) wydawanie decyzji indywidualnych w sprawach z zakresu administracji publicznej;
- ) wydawanie przepisów porządkowych w sprawach nie cierpiących zwłoki.
§ 78.
Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy w Gidlach.
§ 79.
Kierownikiem Urzędu jest wójt.
§ 80.
Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
§ 81.
- Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim imieniu sekretarzowi gminy.
- Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
§ 82.
Wójt wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.
§ 83.
Wójt może upoważnić pracowników gminy do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu.
Rozdział IX
Zasady dostępu i korzystania dokumentów
§ 84.
- Obywatel ma prawo dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań prowadzonych przez gminę, w tym protokołów posiedzeń rady i komisji na zasadach określonych niniejszym Statutem.
- Prawo, o którym mowa w ust. 1 podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawowych.
- Dostęp do dokumentów obejmuje w szczególności prawo do:
- ) uzyskiwania informacji;
- ) przeglądania dokumentów;
- ) sporządzania notatek, odpisów i kserokopii (odpłatnie).
- Udostępnianie dokumentów następuje w siedzibie i w godzinach pracy Urzędu Gminy lub jednostki organizacyjnej gminy, której sprawa dotyczy.
§ 85.
- Dokumenty udostępnia się na wniosek zainteresowanego złożony na piśmie lub ustnie do protokołu we właściwej komórce organizacyjnej.
- Wniosek złożony na piśmie powinien zawierać wskazanie wnioskodawcy, jego adres, treść żądania oraz podpis.
- Złożenie wniosku do protokołu powinno spełniać wymogi określone w ust. 2, a ponadto powinno być podpisane przez pracownika przyjmującego wniosek.
- Pracownik przyjmujący wniosek rejestruje wniosek w rejestrze wniosków o udostępnienie dokumentów.
- Dokumenty udostępnia się niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty wpływu wniosku.
§ 86.
Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentów, z przyczyn o których mowa w § 84 ust. 2, informuje się o tym wnioskodawcę pisemnie lub udostępnia część dokumentu.
§ 87.
Dokumenty udostępnia się do przeglądania w obecności upoważnionego pracownika właściwej komórki organizacyjnej Urzędu gminy lub jednostki organizacyjnej gminy.
Rozdział X
Pracownicy samorządowi
§ 88.
Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru.
§ 89.
- Sekretarz i skarbnik gminy są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie powołania.
- Sekretarz gminy w imieniu wójta sprawuje nadzór nad wykonywaniem bieżących zadań przez pracowników Urzędu, w szczególności:
- ) nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw;
- ) przestrzeganiem Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i instrukcji kancelaryjnej;
- ) prowadzi sprawy gminy w zakresie ustalonym odrębnym upoważnieniem kierując się wskazówkami i poleceniami wójta.
- Skarbnik gminy jest głównym księgowym budżetu gminy, który:
- ) prowadzi rachunkowość i gospodarkę finansową gminy na zasadach określonych przepisami prawa;
- ) kontrasygnuje dokumenty dotyczące czynności prawnych mogących powodować powstanie zobowiązań majątkowych;
- ) zapewnia pod względem finansowym prawidłowość umów zawartych przez gminę;
- ) ponosi odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny budżetowej.
§ 90.
Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami Urzędu gminy nawiązany jest na podstawie umowy o pracę.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
§ 91.
Przez publikację na terenie gminy uchwały w sposób zwyczajowo przyjęty należy rozumieć wywieszenie tekstu uchwały na:
- )tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu;
- )miejscach do tego przeznaczonych na terenie gminy;
§ 92.
Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 93.
W sprawach nieuregulowanych w Statucie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
Załączniki:
- załącznik nr 1 - Mapa Gminy Gidle
- załacznik nr 2 - wzór herbu
- załącznik nr 3 - wzór flagi
- Załącznik nr 4 do Statutu - Wykaz jednostek pomocniczych gminy - sołectwa
- Załącznik nr 5 do Statutu - Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych